Lerarenpagina

 

Eerst en vooral wil ik u bedanken voor het bezoeken van deze webquest!

 

1. Algemene informatie

Titel

De Pest

Onderwerp

De Pest in Europa in het jaar 1347

Onderwijsniveau

2e graad, secundair onderwijs

Vakgebied

Geschiedenis

Tijdinvestering voor leerlingen

Webquest: 1 lesuur

Afsluiter: 1 lesuur

2. Doelstellingen

Hieronder vindt u de doelstellingen uit het leerplan (tweede graad, geschiedenis, D/1999/0279/026) van het VVKSO, die van toepassing zijn op de les in kwestie. Het leerplan is terug te vinden op de website:  www.vvkso.be

 

Historische kennis

2   De leerlingen kunnen systematisch verbanden leggen tussen de dimensies tijd, ruimte en socialiteit, tussen de verschillende domeinen binnen de socialiteit, tussen de geschiedenis van onze gewesten en de algemene Europese geschiedenis, de westerse cultuur en de niet-westerse culturen, de eigentijdse levensproblemen en deze van vroeger.

Historische vaardigheden

  De leerlingen verdiepen, verfijnen en verruimen de vaardigheden van de eerste graad die verband houden met het formuleren en toepassen van elementaire aspecten van de historische methode (heuristiek, kritiek en synthese) en met het ordenen van informatie in tijd, ruimte en maatschappelijk kader.

10   De leerlingen formuleren een beargumenteerde 'historische' redenering, dat betekent het selecteren en ordenen van historische gegevens met het oog op analyse, toetsing van een hypothese, het leggen van zinvolle verbanden, het formuleren van conclusie of waardeoordeel.

13   De leerlingen kunnen het maatschappelijk gedrag uit het verleden interpreteren vanuit de toenmalige, historische context; de leerlingen kunnen minimaal voorbeelden geven van normconformerend en normafwijkend gedrag.

Historische attitudes

17   De leerlingen zijn nauwkeurig bij het verzamelen, ordenen, analyseren en interpreteren van informatie over de historische en actuele werkelijkheid.

18   De leerlingen geven blijk van een kritische houding bij het gebruik van informatie over de historische en actuele werkelijkheid.

21   De leerlingen tonen belangstelling voor de overblijfselen uit het verleden en voor de actuele samenleving.

22   De leerlingen hebben interesse en waardering voor de strijd van de mens om verbetering van het eigen bestaan en van de samenleving.

25   De leerlingen hebben een open geesteshouding ten aanzien van de historische en actuele werkelijkheid.

Contact

De Pest in Europa

Trefwoorden

De lijst van tags is leeg.

© 2014 Alle rechten voorbehouden.

Maak een gratis website Webnode